Żeby moć
sprawnie posługiwać się algortymami i Grasshopperem niezbędna
jest znajomość podstawowych pojęć matematycznych. W tym miejscu
wiele osób najchętniej skończyłoby już czytanie. Nie
zniechęcajcie się. Nie musimy umieć liczyć całek, funkcji
wykładniczej ... a jedynie zrozumieć procesy matematyczne i działać
logicznie.
Poza tym założę
się, że przez tyle lat nauki udało się Waszej matametyczce wbić
do głowy podstawy, mimo to powtórzmy je. W nawiasie podaję nazwy
angielskie, przydadzą się jak już przejdziecie do używania
Grasshoppera czy Rhinocerosa. Wyszczególnie też te cechy, które
staną się naszymi późniejszymi parametrami.
Geometria
Układ
współrzędnych kartezjańskich (coordiante system, XYZ)
To odwzorowanie
rzeczywistość za pomocą trzech osi X , Y, Z, które odpowiadają
długości, szerkości i wysokości. Początek układu współrzędnych
ma wartość (0,0,0).
Punkt (Point)
Wszyscy wiemy co
to jest punkt. Zresztą to tzw. pojęcie pierwotne i nie definuje się
go. Najważniejsze żebyśmy pamiętali, że kartezjańskim układzie
współrzędnych opisujemy go, a raczej jego położenie, za pomocą
trzech wartości x, y, x
Paramtery:
położenie (x,y,z)
Wektor (Vector)
Podstawowy element
matematyczny, który charakteryzuje się modułem, kierunkiem,
zwrotem, punktem zaczepienia. Wektor to wartość skalarna, podobnie
jak liczba, graficznym przedstawieniem wektora jest odcinek.
Odcinek (Line)
Odcinek to
fragment prostej o określonych punktach początku i końcu.
Paramtery:
położenie punktu zaczepienia x,y,z (start); kierunek (direction)
określony za pomocą wektora; długość (lenght) określona za
pomocą liczby
Krzywa (Curve)
Intuicyjnie
wszyscy wiemy co to jest krzywa. W Grasshoperze jako krzywą
rozumiemy fragment prostej o znaczącym promieniu.
Paramtery:
początek (x,y,z); koniec (x,y,z), krzywizna,środek czy długość i
więcej
Powierzchnia
(Surface)
Często mylona z
płaszczynzą (Plane). Umówmy się, że płaszczyzny są trzy XY,
XZ, YZ i że możemy je obracać dowolnie wokół osi a ponadto są
nieskończone, nie mają granic i są płaskie. Powierzchnia zaś to
skończony fragment przestrzeni określony a pomocą dowolnej ilość
krzywych, nie musi być ona płaska czy na przykład rozwijalna.
Paramtery:
Określone przez krzywe konstruujące powierzchnię
Krzywizna
(Curavture)
Chyba słyszęliście
kiedyś jak ktoś mówił krzywizna drugiego stopnia (double
curvature), ale co to oznacza? To cecha powierzchnii skonstruowanej
za pomocą dwóch krzywych, np sfera i powierzchnia hiperboliczna.
Potem są powierzchnie trzeciego i wyżych stopni.
Arytmetyka
Liczby całkowita
(Integer)
Zbiór liczb
całkowitych zawiera liczby, które nie mają wartości ułamkowej,
no -17, 5, 25 czy 200 i 0. To zbiór liczb naturalnych wraz z ich
wartościamo przeciwnymi i zerem.
Liczba naturalna
(Natural)
Zbiór liczb
naturalnych, to zbiór wszystkich dodatnich liczb, które nie mają
wartości cząstkowej (ułamkowej).
Even Numbers/Odd
Numbers
Tak w ramach
pewności, parzyste i nieparzyste.
Wydaje się, że
wszyscy to powinniśmy wiedzieć, ale jak się okazało na
wcześniejszych warsztatch nie wszyscy wiedzieli, szczególnie, że
nazwy są po angielsku. W kolejnym poście napiszę o dodawaniu
wektorów, poliliniach i może trochę o listach, czyli o tym co
sprawia dużo problemów.
Dla tych co mają dużo wolnego czasu polecam bryk, który można pobrać ze stron McNeela. Essential Mathematics w niezły sposób wyjaśnia zaiwłości matematyki dla tych co chcą pracować w Rhinocerosie czy Grasshoperze.
No comments:
Post a Comment